De farverige fodboldstøvler – fra praktisk sko til reklamesøjle

De sidste 15-20 år er fodboldstøvlen gået fra udelukkende at være et stykke fodtøj, som skulle være praktisk på banen og have et godt ’greb’ om bolden til i dag i høj grad at være en del af de forskellige sportsmærkers branding. I reklamens tegn bliver spillerne nu brugt, som levende reklamesøjler med det resultat, at salget af de fodboldstøvler, som bliver brugt på banen af de store stjerner, stiger.

Fodboldspillere er nemlig blevet de nye superstjerner. De gør sig ikke kun godt på banen, men mange har nu stor succes, som undertøjsmodeller/designere, de lancerer parfumer, er frontmodel for store modebrands og meget mere i lignende kategorier. Mange af de store spillere har tusindvis af følgere på de sociale medier – noget fodboldstøvlefabrikanter nu kan se fordelen ved, at udnytte. Derfor bliver fodboldspillernes fodtøj (og den øvrige beklædning) sponsoreret af de store sportsbrands, så disse på den måde bliver set af andre mennesker.

Mange af de nyere modeller af fodboldstøvler er farverige, og man lægger tydeligt mærke til dem på den grønne bane. De farverige støvler optræder både i de små men i særdeleshed de store ligaer – jo flere mennesker, der ser fodboldstøvlerne, jo flere køber dem efter kampen. For hvis en spiller, som Messi spiller godt i adidas (som han i øvrigt selv har designet), så gør jeg, en helt almindelig fodboldspiller ude ambitioner om at nå videre end min ugentlige træning, vel også? Messis stjernekvalitet bliver altså, mentalt, overført til mig, som spiller – og det virker på salget!

Der er sket store ændringer i støvlernes udseende

Selve materialet er der ikke sket så meget med: De fleste støvler er stadig af læder, ligesom de var det for 20 eller flere år siden. Dog er mange støvler overtrukket med et materiale, som gør støvlen mere skinnende – og som holder bedre på farven i støvlen.

Hvad der derimod er ændret markant, er farven på støvlerne. Oprindeligt var fodboldstøvler sorte, da de alle var lavet af læder, som naturligt har en mørk farve. I dag, som det er blevet sagt i ovenstående afsnit, er de farvestrålende støvler med til, at øge opmærksomheden på den enkelte spiller og dennes fod. Farverne er også med til, at sætte fokus på det mærke, som står bag den enkelte fodboldstøvle: Jo mere farverige støvlerne er (især de, som har én farve for hver sko, ligesom mærker Puma), jo mere synlighed.

Få overblik over de nyeste modeller

Fordi der er så mange forskellige fodboldstøvler på markedet, kan det være svært at navigere rundt i det store udbud. Hjemmesiden Fodboldfessor.dk, har udførlige guides til, hvordan du passer dine nye sko – men rummer også guides til og oversigter over, hvordan de nye sko ser ud og hvilke fordele og ulemper de nye sko hver især rummer.

Hjemmesiden har blandt andet beskæftiget sig særligt med fodboldstøvler fra adidas. Her kan du få et overblik over, hvorfor og hvordan adidas er blevet et så stort brand på fodboldmarkedet, samtidig med at du får en præsentation af deres nye fodboldstøvler.

Post Author: Aage

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *