Alt om de nyeste trends

Top-5: Social media-trends i 2017

Top-5: Social media-trends i 2017

I januar måned forudså Forbes fem tendenser inden for de sociale medier, som ville udvikle sig for alvor i år, 2017. Lad os zoome ind på de 5 trends her, så vi er bedre rustet til fremtiden.

 

1. Sociale beskeder

Mange kan nok huske et af de første besked-programmer, der for alvor tog sit indtog i Danmark, nemlig MSN, hvor man kunne chatte med sine venner og veninder. Siden da er der løbet meget vand igennem åen.

 

I dag findes der masser af chat/besked-apps og faktisk har WhatsApp, Facebook Messenger, Viber og WeChat tilsammen flere brugere end de fire store, sociale netværk: Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram.

 

Hvis man vil have succes som virksomhed, så bør man fortsat vægte den personlige kontakt med kunderne meget højt. Derfor ser man også at webshops har chat-funktioner, men det stopper ikke her. Det er nemlig også vitalt, at man kan chatte med webshoppen på de platforme, hvor man befinder sig mest, eksempelvis Facebook Messenger og WhatsApp.

 

I det første halvår af 2017 har vi kun set toppen af isbjerget i forhold til sociale dialoger udenfor de traditionelle sociale netværk og sms.

 

2. Kampen mod falske nyheder

På andenpladsen på denne topliste finder vi falske nyheder, bedre kendt som “fake news”. I takt med at vi alle er blevet nyhedsformidlere med de sociale medier, hvor vi hurtigt kan tage billeder, filme eller optage lyd af situationer og episoder, så stiger mængden af falske nyheder. Det vil sige nyheder, der bliver skabt alene med det formål at trække en masse interesse, selvom indholdet ikke har en grad af sandhed.

 

I disse virale tider bliver fake news hurtigt delt, og Tyskland skulle tidligere have overvejet at lovgive mod disse falske nyheder for at holde skidt fra kanel.

 

3. Autentisk indhold (live videoer)

Hvis man skal have et populært sociale medie i dag, så skal man kunne tilbyde at live-streame, så det tilbyder blandt andre Facebook, YouTube og Instagram, selvfølgelig.

 

Med live-formatet kan man nu interagere mere direkte med sine kunder og følgere, og de kan stille spørgsmål til produkter, til en aktuel begivenhed eller noget helt tredje. Den danske ekspert i sociale medier, Thomas Bigum, er naturligvis også med på beatet. Så han afholder løbende live-sessions, hvor han besvarer spørgsmål fra sine følgere. Du kan se hans videoer her.

 

4. Augmented reality (udvidet virkelighed)

Med augmented reality bliver data fra den fysiske verden kombineret med virtuelle data. Et godt eksempel, der virkelig tog Danmark med storm var i sommeren 2016, hvor app’en Pokémon GO fik danskerne op af sofaerne for at fange virtuelle Pokémons i hele landet.

 

Især de unge er meget interesserede i virtual reality, fordi det giver en ekstra dimension til et spil at man selv kan være mere deltagende og udforske i den virkelige verden. I fremtiden vil vi se flere brands, der vil udvikle spil, der benytter sig af augmented reality-teknologi. Det er sikkert.

 

5. Chatbots (chat-robotter)

Chatbots er en slags kunstig intelligens, som kan have en samtale med et menneske. Facebook har implementeret dem i Facebook Messenger, og det betyder, at virksomheder kan bruge dem til at kommunikere med kunderne.

 

I Danmark har blandt andre DR også valgt at benytte sig af dem, således, at man kan skrive til chat-robotten og få de seneste nyheder, eksempelvis.

 

Facebook vil gerne have folk så lang tid på deres platform, så der er ingen tvivl om at de vil lægge flere ressourcer i disse chatbot-muligheder for fremtiden, så endnu flere brands og Facebook-brugere vil benytte dem.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *